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항공사의 ESG 활동이 기업이미지와 구전의도에 미치는 영향 : 항공사 규모와 ESG 적합도의 조절효과
자료요약
본 연구는 항공사의 ESG(환경, 사회, 지배구조) 활동에 대한 소비자 인식이 기업이미지에 미 치는 영향과, 이러한 기업이미지가 다시 구전 의도에 미치는 영향을 규명하고자 하였으며, 이 과정에서 항공사 규모와 ESG 적합도가 조절 변수로 작용하는지 검증하였다. 연구 결과, ESG 의 세 가지 요인(환경, 사회, 지배구조)은 모두 기업이미지와 구전 의도에 긍정적인 영향을 미쳤으 며, 기업이미지를 매개로 한 간접효과도 확인되었다. 또한, 항공사 규모와 ESG 적합도는 ESG 활 동이 기업이미지에 미치는 영향에 있어 조절 변수로 작용하였다. 이는 ESG 활동이 단기적으로는 기업이미지 개선에 기여할 뿐만 아니라, 장기적으로는 긍정적인 구전 의도와 같은 소비자 행동에 도 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 의미하며, 이 과정에서 항공사의 규모와 ESG 적합도와 같은 환경적 요소를 고려할 필요가 있음을 시사한다.
This study aims to examine the impact of consumers' perceptions of airlines' ESG (Environmental, Social, and Governance) activities on corporate image and how this corporate image subsequently affects word-of-mouth intentions. Additionally, the study investigates whether airline size and ESG fit act as moderating variables in these relationships. The findings reveal that all three ESG factors (environmental, social, and governance) positively influence corporate image and word-of-mouth intention, with a significant indirect effect mediated by corporate image. Additionally, airline size and ESG fit acted as moderating variables in the relationship between ESG activities and corporate image. This suggests that ESG activities not only contribute to enhancing corporate image in the short term but also have a positive impact on consumer behaviors, such as word-of-mouth intention, in the long term. It highlights the need to consider environmental factors such as airline size and ESG fit in this process.
This study aims to examine the impact of consumers' perceptions of airlines' ESG (Environmental, Social, and Governance) activities on corporate image and how this corporate image subsequently affects word-of-mouth intentions. Additionally, the study investigates whether airline size and ESG fit act as moderating variables in these relationships. The findings reveal that all three ESG factors (environmental, social, and governance) positively influence corporate image and word-of-mouth intention, with a significant indirect effect mediated by corporate image. Additionally, airline size and ESG fit acted as moderating variables in the relationship between ESG activities and corporate image. This suggests that ESG activities not only contribute to enhancing corporate image in the short term but also have a positive impact on consumer behaviors, such as word-of-mouth intention, in the long term. It highlights the need to consider environmental factors such as airline size and ESG fit in this process.
목차
요약
1. 서론
2. 이론적 배경
1) CSR, CSV, CMR, ESG의 개념과 연관성
2) ESG의 개념과 항공 산업에서의 적용
3) ESG의 효과
4) ESG 효과의 영향요인
3. 연구 방법
1) 연구표본과 데이터 수집
2) 변수의 측정
4. 연구 결과
1) 측정모델의 적합도
2) ESG 경영과 구전의도 간 기업이미지의 매개효과
3) 항공사 규모와 ESG 적합도의 조절효과
5. 논의 및 시사점
1) 이론적 시사점
2) 실무적 시사점
6. 연구의 한계와 향후 연구 제언
참고문헌
Abstract
1. 서론
2. 이론적 배경
1) CSR, CSV, CMR, ESG의 개념과 연관성
2) ESG의 개념과 항공 산업에서의 적용
3) ESG의 효과
4) ESG 효과의 영향요인
3. 연구 방법
1) 연구표본과 데이터 수집
2) 변수의 측정
4. 연구 결과
1) 측정모델의 적합도
2) ESG 경영과 구전의도 간 기업이미지의 매개효과
3) 항공사 규모와 ESG 적합도의 조절효과
5. 논의 및 시사점
1) 이론적 시사점
2) 실무적 시사점
6. 연구의 한계와 향후 연구 제언
참고문헌
Abstract