- 2024 메조미디어 트렌드 리포트
- [메조미디어]?미디어&마켓 이슈?2025년 1월 호
- [2023년 11월] 2024 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- [2023년 6월] 2023 상반기 Media Trend Report
- [2021년 9월] 명품 브랜드 캠페인 성공 사례
- [Market Trend] 타깃 보고서_30-40대 직장인 남성
- [리서치애드]2024년 11월 인터넷 노출형 광고 결산 보고
- MZ세대 건강관리 트렌드 리포트
- [2024년 12월] 한 장이면 고민 끝! 2025 마케팅 이슈 캘린더
- [2023년 11월] 금융 업종 캠페인 성공 사례
자료요약
본 연구는 대학 조직과 대학생의 효과성 지표라 할 수 있는 학업 성취를 이끄는 선행 요인을 규명하고 이들 간의 관계를 대학 PR의 관점에서 고찰하고자 하였다. 특히 대학의 주요 자원인 교육내용의 질과 대학-학생 간의 관계성(university-student relationships)이 학업 성취에 미치는 영향을 비교하여 살펴보고, 개인의 심리적 자원인 학업 열의와 자아효능감의 매개적 역할을 규명하였다. 구조방정식 모형 분석 결과, 첫째, 교육내용의 질이 좋을수록 학업 열의와 학업 성취가 높아졌으며, 대학-학생 관계성이 긍정적일수록 자아효능감과 학업 열의, 학업 성취 모두가 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 학업 열의는 학업 성취에 유의미한 영향을 미쳤으나 자아효능감의 영향력은 유의미하지 않았다. 셋째, 대학-학생 관계성과 학업 성취의 관계에서 자아효능감과 학업 열의가 매개적 역할을 하는 것으로 나타났다. 고객이자 내부공중인 재학생이 대학의 가장 중요한 핵심 공중임을 생각할 때, 조직 커뮤니케이션 관점에서 재학생 개개인이 건강하고 긍정적인 상태에서 학교생활과 학업을 할 수 있도록 자아효능감과 학업 열의에 관심을 기울이는 것은 필수적이라 할 수 있다. 본 연구는 PR의 조직-공중 관계성을 대학 환경에서의 교육 영역에 적용하여 이론을 확장하였으며, 대학-학생 관계의 질 및 대학생 개개인의 학업 열의 제고를 통해 학업 성취를 높이는 데에 있어 PR의 역할을 논의함으로써 대학 PR에 대한 연구를 확장하였다.
The purpose of this study is to investigate the factors leading to academic achievement, which are indicators of effectiveness of university and university students. In particular, this study examined the effects of quality of education and university-student relationships on academic achievement. In addition, this study verified the mediating roles of study engagement and self-efficacy, which are the psychological resources of the individual students.
First, the results of the structural equation model analysis showed that the better the quality of education led to the higher the academic engagement and academic achievement. The results also indicated that the students who perceived the relationship with university more positively got the higher self-efficacy, study engagement, and academic achievement. Second, study engagement had a significant effect on academic achievement, but the effect of self-efficacy was not significant. Third, study engagement and self-efficacy played mediating roles in the relationship between university-student relationships and academic achievement.
Students are the most important public in university. In terms of relationship management and organizational communication of university, it is essential to pay attention to study engagement and self-efficacy so that each student can concentrate on study with healthy and positive psychological state.
The role of PR for enhancing of university effectiveness were discussed. Practical and theoretical implications were suggested.
The purpose of this study is to investigate the factors leading to academic achievement, which are indicators of effectiveness of university and university students. In particular, this study examined the effects of quality of education and university-student relationships on academic achievement. In addition, this study verified the mediating roles of study engagement and self-efficacy, which are the psychological resources of the individual students.
First, the results of the structural equation model analysis showed that the better the quality of education led to the higher the academic engagement and academic achievement. The results also indicated that the students who perceived the relationship with university more positively got the higher self-efficacy, study engagement, and academic achievement. Second, study engagement had a significant effect on academic achievement, but the effect of self-efficacy was not significant. Third, study engagement and self-efficacy played mediating roles in the relationship between university-student relationships and academic achievement.
Students are the most important public in university. In terms of relationship management and organizational communication of university, it is essential to pay attention to study engagement and self-efficacy so that each student can concentrate on study with healthy and positive psychological state.
The role of PR for enhancing of university effectiveness were discussed. Practical and theoretical implications were suggested.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
참고문헌
대학 PR
대학 홍보
대학-학생 관계성
조직-공중 관계성
대학 조직 커뮤니케이션
university PR
university public relations
university-student relationship
study engagement
academic achivement