디지털 사이니지의 매체 영향력 측정 모델 개발에 대한 연구 : 광고 매체로서의 수용자 정보수집 및 타게팅 기능을 중심으로
광고학연구 | 한국광고학회 | 25 pages| 2016.07.25| 파일형태 :
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자료요약
기존 옥외광고를 대체하는 새로운 매체로서 디지털 사이니지의 영향력 측정에 관련한 연구가 최근 이루어지고 있다. 그러나 다수의 연구자들이 수긍하는 구체적인 매체 효과의 측정 대안이 제시되지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 디지털 사이니지의 매체 영향력 평가를 위한 구체적인 측정 지표의 도출을 위하여 문헌조사는 물론, 학계 및 업계 전문가들을 대상으로 심층 인터뷰와 FGI, 그리고 설문 조사를 단계별로 수행하였다. 이를 통해 본 연구에서는 관련 전문가가 생각하는 광고 매체로서의 디지털 사이니지 특성과 운용의 현황을 수집하였고, 수렴된 견해를 반영하여 기존 선행 연구에서 이루어진 매체 효과 측정 모델을 개선하고 발전시켰다. 본 연구의 과정에서 현업에 종사하는 다수 전문가들의 다양한 의견을 청취함으로써 쟁점이 될 만한 부분이 도출되었고, 이를 통해 학술적인 시각뿐만 아니라 실무적인 관점을 논의의 중심에 포함하였다는 데 본 연구가 지닌 의의가 있다.

Digital signage is gaining increasing importance in marketing communication with its ability to reach the target audience. Digital technologies have also made it possible for advertisers to control advertising messages on digital signage with much precision, enabling the messages to be relevant to the target audience. To date, although digital signage and its industry is experiencing accelerated growth that is predicted to continue, there has been very little academic research on this topic. In particular, studies on the effectiveness of digital signage advertising and the measurement model are still limited in number and scope. This study, therefore, aims to develop a measurement model to measure the effect of digital signage as an advertising medium. For the specific purpose of this study, in-depth interviews with experts, a focus group interview(FGI) and a questionnaire-based survey were conducted to develop valid and reliable indices for use in the measurement. Since the proposed measurement model was developed based on both academic and professional perspectives, this model can offer generality and practicality in its use for measuring the effectiveness of digital signage advertising.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract
디지털 사이니지 옥외광고 광고 매체 매체 영향력 digital signage OOH advertising advertising media media effectiveness
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